Dimensiunile componentelor transportului frigorific…
Sunt detalii esențiale căci dacă știți dimensiunea, lățimea și înălțimea cutiei veți putea face un calcul al volumului total de marfă transportată. Apoi, relevant este și faptul dacă în cutie pot fi transportate și alte tipuri de marfă, care sunt acestea și în ce volum?
Știind dimensiunile cutiei, veți putea să aflați alte caracteristici ale transportului frigorific, respectiv dacă ele vor face dificilă manipularea camionului în garaje sau locuri de încărcare/descărcare. Apoi, cum vor fi amplasate cutiile? Vor depăși, de exemplu, înălțimea cabinei? E un element important, aceasta deoarece are influență asupra rezistenței la înaintare, implicit la consumul de combustibil.
Greutatea totală a transportului
Transportul frigorific, dealtfel aproape orice tip de transport, are caracteristici și valori diferite la greutatea totală sau/și greutatea efectivă a încărcăturii, în funcție de ele veți gestiona greutatea totyală și greutatea utilă. Trebuie însă să știți greutatea paletului, a ambalajului…
Este important să puteți astfel face o așezare judicioasă a paleților, aceasta în cazul în care aceeași încărcătură are mai multe tipuri de produse.
Presupunând că un transport frigorific duce și altceva în afară de carne congelată, de exemplu, va trebui să aflați dacă tipurile de marfă sunt compatibile de a fi transportate înmpreună.
Performanța mijloacelor de transport refrigerante
Cum spuneam mai sus, perfomanța unui camion care efectuează un transport frigorific influențează costurile și, în final, competitivitatea pe piață a operatorului de transport. Tocmai aceste discuții au creat o alta: oare chiar trebuie atâta performanță? Sau, în majoritatea cazurilor se poate folosi ceva mai puțin sofisticat dar care să asigure calitatea transportului frigorific, respectiv condițiile de nealterare impuse mărfurilor?
În acest sens există suficient de multe studii și chiar institute, toate având, în principiu, a ne furniza soluții pentru cel mai ieftin transport frogorific. Chiar și la noi, în România, există Institutul Național de Cecetare a Tehnologiilor Criogenice dar care… În consecință, cele mai bune soluții și cele mai pertinente sfaturi pentru un transport frigorific le obținem tot de la practicieni.
Cât de mult frig ne trebuie, sau altfel spus de ce capacități de refrigerare ar trebui să fie capabil să ne ofere camionul? Este o întrebare la care nu putem obține un răspuns rezonabil decât dacă acesta este în legătură decât cu nevoile efective de frig ale alimentelor transportate (sau medicamente, mărfuri speciale, etc.) și cu capacitatea de a oferi a camionului. Acesta din urmă se exprimă în BUT (british termal units).
Obținem astfel soluții de așezare a mărfurilor care se referă și la modul de poziționare fizică în caroserie/șasiu a elementului de refrigerare. Se practică astfel mai multe sisteme de așezare a mărfurilor, în inele concentrice, pe rânduri… Toate soluțiile depind de nevoia de frig a mărfurilor și ceea ce poate oferi camionul. Esențial este ca fiecare transport figorific de alimente perisabile să fie optimizat în legătură cu acest aspect.
Cât de gros trebuie să fie stratul izolator termic?
Practic, revenind la întrebarea de la începutul textului, observăm că răsunsul a fost dat deja: stratul de izolare termică trebuie să fie atât de gros cât este de necesar. Tocmai pe acest lucru se bazează optimizarea unui transport frigorific alimente perisabile, pe a nu risipi resursele avute la dispoziție. Ca o comparație, a duce mere cu un camion care are temperatură controlată de până la -20 grade Celsius, ar fi ca și cum ați merge cu un automobil Ferrari pe un drum județean și cu 40 de kilometri pe oră. Scump și ineficient.
Apoi, o altă chestiune relativ ignorată de marea majoritate a operatorilor de transport frigorific alimente perisabile este capacitatea de a rămâne funcțional a camionului, chiar și după ce a fost descărcată marfa. La ce este important acest aspect? Păi, închipuiți-vă că ați deconectat sistemul de refrigerare și urmează să introduceți altă marfă care are nevoie de temperatură controlată. Nu cumva durează prea mult, ceea ce vă face să pierdeți bani, să enervați personalul și în consecință cheltuieli exagerate pentru revenirea temperaturii negative în incinta de răcire?