Transport frigorific

  • Marfa perisabila: carne congelata, peste congelat, pui congelat etc la temperaturi de minim – 25 de grade C
  • Marfa generala: flori, ciocolata, conserve etc la temperaturi de pana la +25 de grade C in functie de marfa
  • Se pot transporta pana la 24 de tone cu o capacitate de 33 de europaleti.

Transportul frigorific Bucuresti – vara e o provocare pentru alimentele perisabile!

In toate anotimpurile, dar in special vara este o provocare pentru transportatorii de marfuri frigorifice din domeniul FMCG, a căror activitate de transport frigorific este supusă unor reglementări stricte, din cauza perisabilităţii mărfurilor. Este esenţială planificarea riguroasă a transporturilor frigorifice lucru care astăzi nu mai este posibil fără ajutorul sistemelor telematice si obligatoriu monitorizarea prin gps a fiecarui transport frigorific in parte.

La categoria încărcăturilor frigorifice speciale se încadrează mărfurile care necesită răcire sau sunt sensibile la temperatură, cum ar fi alimentele refrigerate, produsele lactate sau legumele.

Reglementari ale transportului frigorific

Reglementarile privind transportul şi depozitarea produselor alimentare frigorifice cu temperatura controlata in condiţii optime sunt cuprinse în manualul HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points). Acestea trebuie respectate nu doar de transportatori,care transporta marfuri frigorifice ci şi de comercianţii beneficiarii finali ai marfurilor frigorifice. În norme sunt prevăzute anumite condiţii pentru transportul unor astfel de mărfuri frigorifice cum ar fi temperatura din remorcă (vedeţi tabelul ataşat) şi cele de igienă. De exemplu, pentru alimentele refrigerate se va asigura o temperatură de 0 – 5 °C, pentru carne – între 3 – 7 °C. Spaţiile de depozitare frigorifice trebuie delimitate în funcţie de termenul de valabilitate al fiecărui produs. Nu pot fi depozitate legumele proaspete în apropierea produselor lactate, de asemenea se va asigura spaţiu separat pentru răcirea şi depozitarea cărnii de pasăre. Se specifică totodată la preluarea mărfurilor frigorifice trebuie să se verifice temperatura acesteia, precum şi temperatura frigorifica din remorcă.

Transport frigorific 3.5 tone

Transport frigorific 7.5 tone

Siguranta unui transport frigorific de alimente perisabile

Deosebit de important ca în cazul transportului de marfa frigorifica să nu se întrerupă lanţul de răcire. Acest lucru înseamnă că ele pot fi transportate doar în remorci dotate cu echipament de răcire şi în interiorul acestora trebuie să se asigure temperatura optimă pe toata durata transportului frigorific cu congelare sau refrigerare in caz contrar, produsele se pot decongela şi altera în timpul transportului, iar responsabilitatea revine şoferului şi, implicit, transportatorului. Deschiderea uşii remorcii/semiremorcii frigorifice în afara locurilor de încărcare-descărcare poate cauza deteriorarea produselor. Metoda tehnologică folosită în mod tradiţional este utilizarea termodiagramei care înregistrează temperatura din timpul mersului, aceasta putând fi consultată după predarea mărfurilor. Marele dezavantaj al acestei metode este că disfuncţionalităţile pot fi constatate abia la finalul curselor, astfel că produsele alimentare transportate în condiţii neadecvate trebuie distruse,pentru evitarea acestui risc ce poate aparea pe parcursul transporturilor frigorifice se echipeaza dubele frigorifice cu sisteme telematice GPS, care monitorizează în timp real funcţionarea echipamentului de răcire.

Pentru un transportul frigorific de alimente perisabile în siguranţă amplasarea de senzori în fiecare incintă a remorcii, ceea ce permite monitorizarea temperaturii fiecărei categorii de marfă. Există două variante de echipare: cu echipament separat instalat pe semiremorcă, care cu ajutorul conexiunilor directe prin cablu preia informaţiile legate de temperaturi, funcţionarea agregatului, senzor uşă spate; prin emiţător radio (wireless) montat pe semiremorcă şi un receptor montat pe capul tractor. Emițătorul semiremorcii transmite informaţiile către unitatea centrală (black box) montată pe capul tractor. Sistemele telematice disponibile în primul caz au avantajul de a funcţiona independent de capul tractor, deoarece sunt conectate la bateria proprie a semiremorcilor frigorifice.

Transport frigorific 14 tone

Transport frigorific 22 tone

Detalii ale transportului frigorific de marfa perisabila

Utilajul de transport frigorific are câteva detalii pe care trebuie să le cunoașteți, acesta pentru a putea calcula încărcătura medie pe care vă puteți baza, în funcție de ale cărei caracteristici vă puteți face astfel un calcul, iar de aici aflați și costurile pe fiecare transport în total. Sunt elemente esențiale, de care nu aveți cum să nu țineți seama dacă vreți să rezistați în branșa transporturilor cu temperatura controlată.

Care este destinația de folosință a camionului

Orice fabricant de camioane imprimă anumite caracteristici utilajului pe care-l produce, ca atare camionul se va comporta în funcție de destinația specifică a acestuia. Transporturile frigorifice de marfa perisabila nu se deosebesc în acest sens, respectiv ele sunt destinate, în general, unui anumit tip de marfă. Astfel, performațele cu același camion sunt diferite în cazul transporturilor diferite.

Un camion prevăzut cu instalație frigorifică va avea performanțe diferite dacă transportă pește, carne congelată, înghețată, fructe de mare sau medicamente. Sunt chestiuni de bun simț tehnic iar dispecerii de transport firogrific le cunosc fără îndoială. Sau ar trebui să le știe…

Modul de împachetare al alimentelor perisabile sau marfii perisabile

Una din preocupările dvs când contractați un serviciu de transport frigorific este să știți cum trebuie împachetată marfa cu alimente perisabile. Aceasta va fi pe paleți, în cutii, în pungi? Este important aspectul, deoarece, așa cum subliniază Bil Byron, specialist în camioanele de greutate medie și mare de la Donlen Corporation, dacă produsul este ambalat strâns, veți putea duce un transport la distanțe mai mari cu aceeași energie folosită decât dacă acesta ar fi ambalat într-o cutie…

De ce este necesară informația? În primul rând veți avea costuri mai mici, iar la transporturile frigorifice, mai mult decât la celelalte, acestea sunt destul de importante. Astfel, printr-o gospodărire juduicoasă a lor veți avea un plus de competitivitate în ceea ce privește prețurile.

Dimensiunile componentelor transportului frigorific…

Sunt detalii esențiale căci dacă știți dimensiunea, lățimea și înălțimea cutiei veți putea face un calcul al volumului total de marfă transportată. Apoi, relevant este și faptul dacă în cutie pot fi transportate și alte tipuri de marfă, care sunt acestea și în ce volum?

Știind dimensiunile cutiei, veți putea să aflați alte caracteristici ale transportului frigorific, respectiv dacă ele vor face dificilă manipularea camionului în garaje sau locuri de încărcare/descărcare. Apoi, cum vor fi amplasate cutiile? Vor depăși, de exemplu, înălțimea cabinei? E un element important, aceasta deoarece are influență asupra rezistenței la înaintare, implicit la consumul de combustibil.

Greutatea totală a transportului

Transportul frigorific, dealtfel aproape orice tip de transport, are caracteristici și valori diferite la greutatea totală sau/și greutatea efectivă a încărcăturii, în funcție de ele veți gestiona greutatea totyală și greutatea utilă. Trebuie însă să știți greutatea paletului, a ambalajului…

Este important să puteți astfel face o așezare judicioasă a paleților, aceasta în cazul în care aceeași încărcătură are mai multe tipuri de produse.

Presupunând că un transport frigorific duce și altceva în afară de carne congelată, de exemplu, va trebui să aflați dacă tipurile de marfă sunt compatibile de a fi transportate înmpreună.

Performanța mijloacelor de transport refrigerante

Cum spuneam mai sus, perfomanța unui camion care efectuează un transport frigorific influențează costurile și, în final, competitivitatea pe piață a operatorului de transport. Tocmai aceste discuții au creat o alta: oare chiar trebuie atâta performanță? Sau, în majoritatea cazurilor se poate folosi ceva mai puțin sofisticat dar care să asigure calitatea transportului frigorific, respectiv condițiile de nealterare impuse mărfurilor?

În acest sens există suficient de multe studii și chiar institute, toate având, în principiu, a ne furniza soluții pentru cel mai ieftin transport frogorific. Chiar și la noi, în România, există Institutul Național de Cecetare a Tehnologiilor Criogenice dar care… În consecință, cele mai bune soluții și cele mai pertinente sfaturi pentru un transport frigorific le obținem tot de la practicieni.

Cât de mult frig ne trebuie, sau altfel spus de ce capacități de refrigerare ar trebui să fie capabil să ne ofere camionul? Este o întrebare la care nu putem obține un răspuns rezonabil decât dacă acesta este în legătură decât cu nevoile efective de frig ale alimentelor transportate (sau medicamente, mărfuri speciale, etc.) și cu capacitatea de a oferi a camionului. Acesta din urmă se exprimă în BUT (british termal units).

Obținem astfel soluții de așezare a mărfurilor care se referă și la modul de poziționare fizică în caroserie/șasiu a elementului de refrigerare. Se practică astfel mai multe sisteme de așezare a mărfurilor, în inele concentrice, pe rânduri… Toate soluțiile depind de nevoia de frig a mărfurilor și ceea ce poate oferi camionul. Esențial este ca fiecare transport figorific de alimente perisabile să fie optimizat în legătură cu acest aspect.

Cât de gros trebuie să fie stratul izolator termic?

Practic, revenind la întrebarea de la începutul textului, observăm că răsunsul a fost dat deja: stratul de izolare termică trebuie să fie atât de gros cât este de necesar. Tocmai pe acest lucru se bazează optimizarea unui transport frigorific alimente perisabile, pe a nu risipi resursele avute la dispoziție. Ca o comparație, a duce mere cu un camion care are temperatură controlată de până la -20 grade Celsius, ar fi ca și cum ați merge cu un automobil Ferrari pe un drum județean și cu 40 de kilometri pe oră. Scump și ineficient.

Apoi, o altă chestiune relativ ignorată de marea majoritate a operatorilor de transport frigorific alimente perisabile este capacitatea de a rămâne funcțional a camionului, chiar și după ce a fost descărcată marfa. La ce este important acest aspect? Păi, închipuiți-vă că ați deconectat sistemul de refrigerare și urmează să introduceți altă marfă care are nevoie de temperatură controlată. Nu cumva durează prea mult, ceea ce vă face să pierdeți bani, să enervați personalul și în consecință cheltuieli exagerate pentru revenirea temperaturii negative în incinta de răcire?